keluhan hawa. kritik atau dengar?
Assalamualaikum.
Kali ini maCy terfikir untuk berkongsi pendapat sedikit mengenai satu sifat orang perempuan dan cara menghadapinya.
Sebenarnya, maCy terfikir untuk berkongsi mengenai ini kerana tertarik dengan cara seorang pensyarah yang maCy kenali di sini, Encik Fahrin Ahmed, bukan nama sebenar. Kampus maCy hanya terdiri dari kaum hawa sahaja. Jadi banyaklah karenah orang perempuan yang boleh dilihat di sini. Antara sifat kebanyakan orang perempuan ialah mengeluh.
Seperti semua maklum, kaum hawa biasanya lebih cenderung untuk meluahkan apa yang dirasa bagi membuang beban atau risau di hati, walaupun tindakan itu tidak semestinya menyelesaikan masalah. Maka di sini bukanlah mengeluh semata-mata. Dan semua maklum bahawa kaum hawa biasanya mudah terganggu emosi walaupun hanya kerana perkara remeh. Mungkin lebih tepat jika kata keluhan itu diganti dengan mengadu. Lebih kurang lah.
Berbalik kepada topik, setiap kali ada cerita, kegeraman atau apa-apa yang mengganggu emosi kami, Encik Fahrin sentiasa memberi peluang untuk kami meluahkan apa yang dirasa. Beliau akan mendengar terlebih dahulu semua bebelan kami tanpa mencelah, dan kemudiannya baru memberi komen, dan kebiasaannya beliau akan meneutralkan apa yang kami rasa, yakni memberi pandangan positif, dan bukanlah memberi kritikan. Impaknya, setakat ini walau besar atau kecil situasi, walau kami berada di pihak yang benar mahupun salah, cara beliau sentiasa membuahkan kelegaan, sekurang-kurangnya kami merasa ada telinga yang sudi mendengar. Dan Encik Fahrin ini boleh dikatakan merupakan antara pensyarah favourite kami kerana sifat cool dan caring (kerana mendengar) beliau.
Maka di sini, kesimpulan yang maCy perolehi ialah tidak semua keluhan menunjukkan yang seorang hawa adalah manja, tetapi sebenarnya itu hanya satu cara untuk mereka meringankan beban hati. Dan tidak semua individu mampu menghadapi situasi sebegini. Hawa yang mendengar biasanya akan sama hanyut dengan emosi pencerita, manakala adam jarang sekali memiliki sifat pendengar yang baik. Malah adam di dalam telefon boleh siap menamatkan panggilan hanya kerana malas mendengar keluhan. Haha. So far, he is the only one contoh terbaik bagi situasi sebegini, melebihi kawan baik maCy yang maCy rasa adalah pendengar terbaik.
maCy tak tahu lah readers faham tak apa yang maCy nak sampaikan. Haha.
Pergi dulu, jangan rindu-rindu ;)
Kali ini maCy terfikir untuk berkongsi pendapat sedikit mengenai satu sifat orang perempuan dan cara menghadapinya.
Sebenarnya, maCy terfikir untuk berkongsi mengenai ini kerana tertarik dengan cara seorang pensyarah yang maCy kenali di sini, Encik Fahrin Ahmed, bukan nama sebenar. Kampus maCy hanya terdiri dari kaum hawa sahaja. Jadi banyaklah karenah orang perempuan yang boleh dilihat di sini. Antara sifat kebanyakan orang perempuan ialah mengeluh.
Seperti semua maklum, kaum hawa biasanya lebih cenderung untuk meluahkan apa yang dirasa bagi membuang beban atau risau di hati, walaupun tindakan itu tidak semestinya menyelesaikan masalah. Maka di sini bukanlah mengeluh semata-mata. Dan semua maklum bahawa kaum hawa biasanya mudah terganggu emosi walaupun hanya kerana perkara remeh. Mungkin lebih tepat jika kata keluhan itu diganti dengan mengadu. Lebih kurang lah.
Berbalik kepada topik, setiap kali ada cerita, kegeraman atau apa-apa yang mengganggu emosi kami, Encik Fahrin sentiasa memberi peluang untuk kami meluahkan apa yang dirasa. Beliau akan mendengar terlebih dahulu semua bebelan kami tanpa mencelah, dan kemudiannya baru memberi komen, dan kebiasaannya beliau akan meneutralkan apa yang kami rasa, yakni memberi pandangan positif, dan bukanlah memberi kritikan. Impaknya, setakat ini walau besar atau kecil situasi, walau kami berada di pihak yang benar mahupun salah, cara beliau sentiasa membuahkan kelegaan, sekurang-kurangnya kami merasa ada telinga yang sudi mendengar. Dan Encik Fahrin ini boleh dikatakan merupakan antara pensyarah favourite kami kerana sifat cool dan caring (kerana mendengar) beliau.
Maka di sini, kesimpulan yang maCy perolehi ialah tidak semua keluhan menunjukkan yang seorang hawa adalah manja, tetapi sebenarnya itu hanya satu cara untuk mereka meringankan beban hati. Dan tidak semua individu mampu menghadapi situasi sebegini. Hawa yang mendengar biasanya akan sama hanyut dengan emosi pencerita, manakala adam jarang sekali memiliki sifat pendengar yang baik. Malah adam di dalam telefon boleh siap menamatkan panggilan hanya kerana malas mendengar keluhan. Haha. So far, he is the only one contoh terbaik bagi situasi sebegini, melebihi kawan baik maCy yang maCy rasa adalah pendengar terbaik.
maCy tak tahu lah readers faham tak apa yang maCy nak sampaikan. Haha.
Pergi dulu, jangan rindu-rindu ;)
p/s : One more paper to go!
Comments
1.kalau dia betul aku diam tapi...
2. kalau dia salah ...aku tembak macam keretapi...hehe
Entry Terbaru : Ketagihan Facebook??? Ada Ubatnya..
hehe
lelaki lagipun diberi naluri menyelesaikan masalah.. so jgnlah marah lelaki bukan pendengar yg setia.. sebab mereka lebih merasa penyelesaian masalah itu lebih penting dari mengomel tak tentu hala... hahahaha
adat la tu :)
@EZAN IDMA
ta ta bkn cmtu :p
@Republic Aku
waa sangat jahat! huhu
@ASaDa RyutaRo
haha. asada, ur one of d gud listener gak la..
mengeluh byk ta bgus ;)
@cemomoi
erk. merepek la cemomoi. haha
@adrinaqamarina
tapi ibu mengomel sakit gk na dgr. hii
@DuniakuAbstrak
kdg2 kita ta sedar nati dia pn jadi mgsa dgr utk kita :)
indeed. kamu hadam semuanya :)
@kiwi
yezza :)
@khairul_bariyyah
suka jgk. weeee :p
@Nazz@Purple
cuma kena berpada pada :)
@asip محمد
kerana itu kadangkala hawa perlukan pandangan adam. utk atasi kelemahan dia :)
@Encik Psychopath
tak. wek
err.. gambaq macam ska? ta sangke? adeh. lama dah belog2 ni~~