Saturday, August 6, 2011

yang mudah dirasa susah

Assalamualaikum.


Telefon bimbit. Awalnya tidak pandai untuk mengoperasikan model terbaru, akhirnya menjadi cekap kerana sering menggunakannya. 

Memandikan mayat. Memandikan mayat itu lebih mudah berbanding memandikan budak kecil. Mayat statik tanpa gerak, kanak-kanak melompat adakalanya sukar dikawal. Tetapi kita merasa susah kerana tidak mahu mencuba,  tidak mahu belajar, menganggapnya sukar dan mengkomplekskan yang sunat seperti ianya wajib.

Agama itu mudah. Tetapi menjadi susah kerana tidak mengamalkannya.


p/s : selamat beribadah semua. maaf atas kesibukan. tidak berpeluang menjenguk dan berkongsi ilmu. Gambar atas tu tak ada kena mengena, sekarang tengah mode assignment siapkan video guna kartun cicak dengan siput tu. huhu

22 comments:

James Alexander said...

it's always easy and it's never been complicated...

Muhammad Amirulhazim Alias said...

dah lama tak baca post maCy :)

khairul_bariyyah said...

si cak si pot~~~ :P

bg budak2 mandi, kite tahu diorang ade rase x slesa kat mane2.. tp, mayat kte x tahu.. kne lbih bhati2.. huuuu~

JIJI YU said...

ada mereka yang memudahkan agama kerna kepentingan mereka

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

sume bnda kl kite x amalkan akan jd susah..sama mcm basuh berak masa mula2 dl..kecik2 dl mak basuhkan..skg da expert kan..hahaha

monologtinism said...

baru beli phone baru. sama kita.
hi

mandi mayat dan mandi anak kecil?
ada juga pro and cons~~

semoga sama sama beramal dengan ilmu~=)

ghost writer said...

yang rumit jangan dirumitkan
yang mudah jangan diambil mudah

the dr said...

good entri.simple tapi bermakna

cik ciput said...

selamat beribadat juga macy =)

*tak tahu tapi tak mahu ambil tahu..sikap yang perlu dibuang..

chairooL ruLez said...

sangat makan dalaaam...mode : insaf isk3..

Qaseh dalia adelia said...

mudah tapi di payahkan .. tu yg jd susah

bighagenjo said...

:) islam itu easy

PENCONTENG said...

Islam ni mudah tapi janganlah dipermudahkan.

selamat beribadah Macy :)

caliph shuriken said...

simple & direct en3 ni ^^

WuMing said...

Huraian dan perumpamaan yan stylo..

KABAKOGA said...

bulan lepas baru tau cara urus jenazah...walau da idop puluh2 tahun..huhu

Lun said...

sangat tepat perbandingan tu maCy!

lavender harum wangi said...

selamat menyambut ramadhan. tunaikan yang wajib baru dilaksanakan yang sunat. selamat beribadah :)

fairuz said...

salam ramadhan! hoho

nas said...

betul tu..agama mmg mudah..cuma kita ni je merasakan susah atau menyusahkan bende yg xsusah.. aishh

Robot | Sakti said...

selamat berpuasa dan beramal :)

intan.maisarah said...

islam itu indah
cuma ramai yang tidak pandai menghargai keindahanya