Thursday, July 29, 2010

sabar dalam Al-Quran

Assalamulaikum,
Salam sejahtera salam ceria. Minggu ini masih masih sibuk seperti biasa. Sehinggakan masih belum berkesempatan lagi mahu blogwalk seperti biasa apatah lagi makan cendol bersama sis adah seperti yang di plan-kosong kan. Sabtu ini pula maCy ada reunion bersama ex-smapl batch '07, known as Genesis '03. Maka terpaksa ditangguhkan lagi lah janji temu kita ya sis? Tidak sabar rasanya, sudah 5 tahun tidak ketemu dengan sahabat lama. Moga-moga plan menjadi seperti yang dirancang.
Berbalik kepada tajuk entry, ujian itu ibarat darah daging dalam perjalanan kehidupan. Ujian serta dugaan itu barangkali adalah sekadar 'selingan' sebelum Allah memberikan satu-satu nikmat kepada hamba-hamba-Nya. Dan yang pasti, harus diingat,
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)


tengok sunset time kat pulau~tiada kena mengena dengan entry

Justeru, di sini maCy mahu berkongsi himpunan ayat-ayat yang mengandungi kata 'sabar' itu.
"Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’" (Al Baqarah : 45)
"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al Baqarah : 153)

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al Baqarah : 155)

"Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah mengetahui bahwa padamu ada kelemahan. Maka jika ada diantaramu seratus orang yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Anfaal : 66)"
"Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami. (As-Sajdah : 24)"
"Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar." (Al-Ahzab : 35)
"Tidakkah kamu memperhatikan bahwa sesungguhnya kapal itu berlayar di laut dengan nikmat Allah, supaya diperlihatkan-Nya kepadamu sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan)-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi semua orang yang sangat sabar lagi banyak bersyukur." (Luqman : 31)
" Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik)," (Ar-Ra'd : 22)
"Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik." (Al Ma´aarij : 5)

"(yaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur." (Ali Imran : 17)
"Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar." (Fushshilat : 35)


Kadangkala masa terasa suntuk untuk berbuat itu ini. Tapi pastinya rugi bagi mereka yang tidak mahu meluangkan sedikit masa untuk mempelajari dan menghayati ayat-ayat-Nya.
Sumber (Klik Sini)

p/s : manusia memang alpa. maka saling mengingatilah dengan kebenaran dan kesabaran~

22 comments:

zai said...

macy!!
thanks for the sharing and thanks juga mengingati org lain..semoga zai sabar..tiba-tiba buat statement gitu hee

M a W a D D a H said...

sharing is caring right...hehehe..perlu banyak bersabar...dengan bersabar, pasti ada kemanisan...

yela2..macy g ar reunion tu...nk majuk..hehehe...xder la..minggu ni adah xder gak macy..balik kg...lalala...

.s.o.f.i.a. said...

sama2 la kita menjadi manusia penyabar....... (kekadang aku pun ilang sabar...)

khairul_bariyyah said...

diserang virus demam..

sabar...

baincardin said...

thanks a lot Macy for sharing!:)

*Boleh Bain copy n paste info dr Macy utk promote dlm blog Bain? and Bain bagi credit to blog Macy? Untuk berkongsi maklumat kpd semua. :)

cik elina said...

sejuk hati bila baca entry ni.
sbelum ni bnyk mngeluh bila ada msalah.
huhu.

tq maCy.
:)

cik elina said...

sejuk hati bila baca entry ni.
sbelum ni bnyk mngeluh bila ada msalah.
huhu.

tq maCy.
:)

✿nenek moden✿ said...

kena belajar lebih sabar...^__^

pearl apple said...

best2..thanks sebab berkongsi ilmu nih

joegrimjow said...

terbaik
like this

iqbalsyarie said...

Thanks ya macy,for this beautiful reminder...salam sabar~
Latest post:Inikah pujian?

sugar2 kapas strawberry said...

sabarlah ;)

maCy said...

baincardin :
ambillah, sama2 kita saling igtkan dan sebarkan ayt-ayt-Nya. tak perlu link pn tak apa :)


mari bersabar ats segalanya krn Dia sntiasa ada~

baincardin said...

salam maCY!

Bain dah post new entry ttg Sabar Dlm Al-Quran di blog bain utk dikongsi bersama rakan² bloggers yg lain. tenkiu so much maCy! yay! ^_^

Syahrul Iman said...

thanks for sharing Macy..sabar tu kan sebahagian dari.... =p

echah mashuri said...

echah sllu mgeluh!ee..kena blajar bnyk bsaabr neh:)

padin said...

salam.. hehe
ujian yang hadir tu menjadikan kita lebih kuat untuk hari mendatang..

bersabarlah....

Mario said...

psst...ada 2 org kat cni yg ckp sabar tapi dorang tipu...hehe eerrr... tapi harap2 nya dorang berubah,,,ekeke

thanks kongsi2 ni...menjadikan aku lbh bersabar...

anayilz said...

Subhanallah.begitu byk ayat tntang sabar dlm Al-Quran.thanks 4 sharing.^_^

dunspeak♥ said...

hanya kesabaran yang mampu mengubat hati luka~

Fared Isa said...

very inspiring..

nice... =)

shameel Iskandar said...

Mehnah dan tribulasi adalah sunnah dlm perjuangan. Hidup perlu kesabaran dan kecekalan utk meredah lautan duga.