Tuesday, May 11, 2010

Hidup Hanya dengan Separuh Badan


Assalamualaikum..

Tadi waktu kelas perkembangan kanak-kanak (PKK), lecturer maCy berkongsi mengenai 'disability'. Dan keluarlah kisah seorang lelaki tabah yang bernama Peng Shulin, dari China.


Suatu keajaiban dimana Peng masih dapat hidup walaupun separuh dari badannya tak dapat diselamatkan lagi akibat kemalangan yang melibatkan sebuah trak pada tahun 1995.
Bukan sekadar itu, lelaki ini bukan sahaja masih hidup tetapi sedang berusaha untuk berjalan semula.


Bahagian bawah tubuhnya tidak dapat diselamatkan - lalu ketinggiannya hanya tinggal 2 kaki 6 inci (78cm).


Para doktor di China Rehabilitation Research Centre di Beijing mula memikirkan jalan untuk membolehkan Peng berjalan semula setelah mengetahui keadaan Peng. Lalu tercetusnya idea di bawah.


Hebat bukan? Tak semua manusia dapat lari dari trauma dan terus hidup seperti ini. Semoga kita sama-sama tabah dalam mengharungi segala cubaan yang mendatang =)


p/s : Lapar.. tak padan kecik asyik lapar.. huh

44 comments:

RaMa2UnGU said...

hoh??

yg penting kene positifkan minda..:)

majesty said...

kagum

Syasya Imani said...

seram la tengok..
:D..~

maCy said...

rama2ungu :
betul2, maCy setuju :D

majesty :
terima kasih singgah :)

Syasya Imani :
minta jauh ya :)

Amirah Rashid said...

subhanallah. kita patut bersyukur yg kita ni masih sempurna :')

shameel Iskandar said...

Mulanya ngeri dan sedih pastu kagum. Ngeri dan sedih dgn nasib malang yg menimpa lelaki tu. Tapi, kagum dgn ketabahan hatinya utk melayari kehidupan dlm keadaan yg serba tak sempurna. Kagum juga dgn teknologi yg digunakan utk mengembalikan keceriaan hidup lelaki malang itu.

p/s = di sebalik hakikat yg tersurat pasti ada rahmat yg tersirat

khaliesah said...

Subhanallah
hebatt
kuat smngat dye.

maCy said...

Amirah Rasyid :
betul. ada lagi yang menderita lebih bukan?
sama2 bersyukur ya =)


shameel iskandar :
samalah kita. nauzubillah menimpa diri, keluarga serta sahabat handai. tapi ketabahannya tetap jd ikutan =)

sugar2 kapas strawberry said...

huishhh..kagum sbb dia tabah nk idop..

jane said...

;(

so sad ...
but i'm so proud of him ...

maCy said...

sugar2 kapas strawberry :
tau takpe.. maCy pun ase cmtu..huhu


jane :
yup, me tOo :)

cemomoi said...

ayark! tragisnya... susah2 kita ada lagik yang lebih susah

Pipi Muncet said...

Bersyukur saya punya dua kaki.badan dan segalanya cukup.
Alhamdulillah:)

snoop said...

tabah btl dia....

yusuf mujahidin ™ said...

:)
manusia diuji dgn kemampuannya.

Miss Shizu said...

sgt kagum...org macam nh yang kiter nk cari...tp sakng payah nk cari la...kalau ader pown 1 dalam seribu..tuh pown ta tentu ag..=)

nice en3...=)

tot tot kecik said...

salam..

tabahnye die..

semoga beliau bertambah ceria dengan keadaan bru die..

~ ReD ~ said...

err...cmne kalau dia nk buang air???huhu

kacang said...

sangat tabah=)

maCy said...

cemomoi :
tragik? tragis? eh??


Pipi Muncet :
samala kita.. alhamdulillah :)


snoop :
betul2, maCy setuju :)


yusuf mujahidin :
surah 2, ayat 618 ta silap =)


Miss Shizu :
betul2, satu dalam seribu :)

maCy said...

tot tot kecik :
10 tahun hidup mcm tu pun, bukan sekejap kan? alhmdulillah ada yg mbantu :)


~Red :
camna red pikir ke situ? haha
ade lah tu saluran dia :)


kacang :
betul.. terima kasih singgah :)

sYaMi-Satu Penjuru said...

subhanallah!!!!!!!

Aidi-Safuan said...

uish...ingatkan photohop tadi. betul rupanya...ngeri!!!

gEe said...

ewesome! tp cmne die nk buang air ye?

ASaDa RyutaRo said...

uhh! dahsyat! hebat gak dia ni.

orang yang camni masih lagi ada semangat nak hidup, nape orang yang sempurna tubuh badan, punya akal g bunuh diri lak ea?

err.. cmna dia 'popo' n 'shishi'?



macy tu pelahap. asik nak mengunyah je. pantang tengok makanan.. isk2.

maCy said...

syami-satu penjuru :
terima kasih sudi dtg =)


Aidi-safuan :
betul, berat ujian, mgkn ada hkmah..


gEe :
err... kena intebiu die la gEe.. huhu

maCy said...

Asada ryutaro :
ade yg nak kene cepuukk kat sini.. haha

tu lah. tak bersyukur kan. org lain strugle nak hdup, dia nk sia2 kan nyawa~

hum..

✿nenek moden✿ said...

getir giler ujian dia..
aku dulu..accident cikit..
muka da cium tar..parut penuh badan
dah down..
syabas!kepada dia..

rizputra7 said...

hebat betul dugaan

ParkAir said...

kisah ketabahan yang sangat menyayat hati.. xde senang2 bak bunuh diri.

╚► Scya Lollita◄╗ said...

w0w0 ~
ni la yg bgus ~
idop x ptus ase !

Lun said...

kekuatan

semangat untuk terus hidup

yup, serupa mcm dlm individu dalm utube nih
http://bit.ly/KjLdz

everything depends on us kn?

Che Kechik said...

tabahnya dia..T___T

Lun said...

ya Allah, kurniakan ku ketabahan

maCy said...

nenek moden :
yke? takutnya..
xpe2, semua tu dah blalu dan msti ad hkmah kan? =)


rizputra7 :
semoga kita setabah dia..


ParkAir :
setuju2 =)


Scya Lollita :
betul! mari ikut ya :)


Lun :
betul, sgt setuju.
thx for the link =)


Che Kechik :
=)

MC said...

erk...
leh idop lme ke?

miss hav0c said...

wow sesungguhnya dia sangat kental

maCy said...

MC :
dari 1995 kes ni..huhu

miss havoc :
betul2 :)

Syahrul Iman said...

waah..tabahnya dia..semangat untuk meneruskan kehidupan tu memang membuatkan kita kagum..

wa caya la sama lu Peng Shulin ^_^

maCy said...

Syahrul Iman :
lambat la iman, komen no 39 da.. hihi
thx sggh :D

ain fathihah said...

huhu kagum.

Nuraisyyah said...

waaaahhhh..impress!! hukhuk..hope dpt jdik setabah dn secekal+sepositif die...!!

maCy said...

Nuraisyyah :
semoge same2 jadi! :D

LadyBird said...

MasyaAllah.. tabahnya dia ..