Hidup Hanya dengan Separuh Badan


Assalamualaikum..

Tadi waktu kelas perkembangan kanak-kanak (PKK), lecturer maCy berkongsi mengenai 'disability'. Dan keluarlah kisah seorang lelaki tabah yang bernama Peng Shulin, dari China.


Suatu keajaiban dimana Peng masih dapat hidup walaupun separuh dari badannya tak dapat diselamatkan lagi akibat kemalangan yang melibatkan sebuah trak pada tahun 1995.
Bukan sekadar itu, lelaki ini bukan sahaja masih hidup tetapi sedang berusaha untuk berjalan semula.


Bahagian bawah tubuhnya tidak dapat diselamatkan - lalu ketinggiannya hanya tinggal 2 kaki 6 inci (78cm).


Para doktor di China Rehabilitation Research Centre di Beijing mula memikirkan jalan untuk membolehkan Peng berjalan semula setelah mengetahui keadaan Peng. Lalu tercetusnya idea di bawah.


Hebat bukan? Tak semua manusia dapat lari dari trauma dan terus hidup seperti ini. Semoga kita sama-sama tabah dalam mengharungi segala cubaan yang mendatang =)


p/s : Lapar.. tak padan kecik asyik lapar.. huh

Comments

RaMa2UnGU said…
hoh??

yg penting kene positifkan minda..:)
Syasya Imani said…
seram la tengok..
:D..~
Anonymous said…
rama2ungu :
betul2, maCy setuju :D

majesty :
terima kasih singgah :)

Syasya Imani :
minta jauh ya :)
Amirah Rashid said…
subhanallah. kita patut bersyukur yg kita ni masih sempurna :')
Mulanya ngeri dan sedih pastu kagum. Ngeri dan sedih dgn nasib malang yg menimpa lelaki tu. Tapi, kagum dgn ketabahan hatinya utk melayari kehidupan dlm keadaan yg serba tak sempurna. Kagum juga dgn teknologi yg digunakan utk mengembalikan keceriaan hidup lelaki malang itu.

p/s = di sebalik hakikat yg tersurat pasti ada rahmat yg tersirat
khaliesah said…
Subhanallah
hebatt
kuat smngat dye.
Anonymous said…
Amirah Rasyid :
betul. ada lagi yang menderita lebih bukan?
sama2 bersyukur ya =)


shameel iskandar :
samalah kita. nauzubillah menimpa diri, keluarga serta sahabat handai. tapi ketabahannya tetap jd ikutan =)
huishhh..kagum sbb dia tabah nk idop..
Anonymous said…
;(

so sad ...
but i'm so proud of him ...
Anonymous said…
sugar2 kapas strawberry :
tau takpe.. maCy pun ase cmtu..huhu


jane :
yup, me tOo :)
cemomoi said…
ayark! tragisnya... susah2 kita ada lagik yang lebih susah
Pipi Muncet said…
Bersyukur saya punya dua kaki.badan dan segalanya cukup.
Alhamdulillah:)
snoop said…
tabah btl dia....
:)
manusia diuji dgn kemampuannya.
Miss Shizu said…
sgt kagum...org macam nh yang kiter nk cari...tp sakng payah nk cari la...kalau ader pown 1 dalam seribu..tuh pown ta tentu ag..=)

nice en3...=)
tot tot kecik said…
salam..

tabahnye die..

semoga beliau bertambah ceria dengan keadaan bru die..
Anonymous said…
err...cmne kalau dia nk buang air???huhu
kacang said…
sangat tabah=)
Anonymous said…
cemomoi :
tragik? tragis? eh??


Pipi Muncet :
samala kita.. alhamdulillah :)


snoop :
betul2, maCy setuju :)


yusuf mujahidin :
surah 2, ayat 618 ta silap =)


Miss Shizu :
betul2, satu dalam seribu :)
Anonymous said…
tot tot kecik :
10 tahun hidup mcm tu pun, bukan sekejap kan? alhmdulillah ada yg mbantu :)


~Red :
camna red pikir ke situ? haha
ade lah tu saluran dia :)


kacang :
betul.. terima kasih singgah :)
Aidi-Safuan said…
uish...ingatkan photohop tadi. betul rupanya...ngeri!!!
gEe said…
ewesome! tp cmne die nk buang air ye?
ASaDa RyutaRo said…
uhh! dahsyat! hebat gak dia ni.

orang yang camni masih lagi ada semangat nak hidup, nape orang yang sempurna tubuh badan, punya akal g bunuh diri lak ea?

err.. cmna dia 'popo' n 'shishi'?



macy tu pelahap. asik nak mengunyah je. pantang tengok makanan.. isk2.
Anonymous said…
syami-satu penjuru :
terima kasih sudi dtg =)


Aidi-safuan :
betul, berat ujian, mgkn ada hkmah..


gEe :
err... kena intebiu die la gEe.. huhu
Anonymous said…
Asada ryutaro :
ade yg nak kene cepuukk kat sini.. haha

tu lah. tak bersyukur kan. org lain strugle nak hdup, dia nk sia2 kan nyawa~

hum..
getir giler ujian dia..
aku dulu..accident cikit..
muka da cium tar..parut penuh badan
dah down..
syabas!kepada dia..
rizputra7 said…
hebat betul dugaan
ParkAir said…
kisah ketabahan yang sangat menyayat hati.. xde senang2 bak bunuh diri.
w0w0 ~
ni la yg bgus ~
idop x ptus ase !
Lun said…
kekuatan

semangat untuk terus hidup

yup, serupa mcm dlm individu dalm utube nih
http://bit.ly/KjLdz

everything depends on us kn?
Che Kechik said…
tabahnya dia..T___T
Lun said…
ya Allah, kurniakan ku ketabahan
Anonymous said…
nenek moden :
yke? takutnya..
xpe2, semua tu dah blalu dan msti ad hkmah kan? =)


rizputra7 :
semoga kita setabah dia..


ParkAir :
setuju2 =)


Scya Lollita :
betul! mari ikut ya :)


Lun :
betul, sgt setuju.
thx for the link =)


Che Kechik :
=)
MC said…
erk...
leh idop lme ke?
miss hav0c said…
wow sesungguhnya dia sangat kental
Anonymous said…
MC :
dari 1995 kes ni..huhu

miss havoc :
betul2 :)
Syahrul Iman said…
waah..tabahnya dia..semangat untuk meneruskan kehidupan tu memang membuatkan kita kagum..

wa caya la sama lu Peng Shulin ^_^
Anonymous said…
Syahrul Iman :
lambat la iman, komen no 39 da.. hihi
thx sggh :D
Nuraisyyah said…
waaaahhhh..impress!! hukhuk..hope dpt jdik setabah dn secekal+sepositif die...!!
Anonymous said…
Nuraisyyah :
semoge same2 jadi! :D
LadyBird said…
MasyaAllah.. tabahnya dia ..

Popular posts from this blog

kisah tragedi manis seorang junior 2003

Restoran Ramly Burger

Short Vacation in Penang 2017