Tuesday, February 16, 2010

Wahai Kamu..

Salahkah menjadi baik? Baik disini bukan lah sempurna, tetapi baik di kaca mata majoriti umat manusia di sekelilingnya. Bagi yang benar-benar mengenalinya, dia seringkali dikenali sebagai gadis yang sederhana dalam segala apa. Insan biasa, namun masih tahu membezakan sebesar dosa dan sekecil pahala, tahu menilai yang mana kaca, yang mana permata.

Tapi dalam sebaik-baik itu, diingatkan sekali lagi, dia tidaklah sempurna. Kadangkala tewas juga dalam alam remaja. Alam mengenal erti dunia, juga dalam alam mengenal erti Cinta.

Sememangnya dia bukanlah seorang yang sempurna dalam segala hal. Namun, dalam erti bercinta, dia masih pandai membawa diri. Masih lagi mampu menjaga maruah dan nama sendiri.

Dia? Sangat setia, boleh juga diklasifikasikan sebagai bodoh dalam perihal kasih sayang antara Adam dan Hawa. Menyayangi seorang hamba Allah bernama Adam itu sepenuh hati. Tanpa niat untuk mempermainkan perasaan, berbekalkan doa kepada-Nya agar dijaga adab sepanjang berkawan dan dikurniakan keturunan baik yang berpanjangan.


Tetapi mengapa ya wahai lelaki, awalnya ikhlas terhadap dia, tetapi akhirnya sayang itu pudar tak semena mena. Apa alasan mereka sang pencerita?

“Dia jauh. Dengan dia Adam tak dapat berjumpa dan keluar bersama selalu.”

“Dia baik sangat, Adam tak boleh nak pegang tangan, Adam tak boleh bermesra sangat, sebab dia terlalu baik.”

Apa lagi wahai lelaki?

“Dia terlalu baik, Adam tak sesuai dengan dia. Adam takkan dapat bahagia kan dia. Hidup Adam dengan cara dia tak sama.”

“Dia terlalu baik, ini tak boleh, itu tak boleh, semua serba salah. “

Konklusinya?

“Dia terlalu baik.. “

Salahkah menjadi baik? Adakah dengan bercinta, automatik batas pergaulan tidak perlu dijaga? Halalkah berpegangan tangan dan bermesra tak kira masa? Sedar, bercinta itu sendiri bukanlah solusi terbaik, tetapi dirinya kadang kala tewas dengan fitrah sedia ada.

Sedar, diri ini bukan sempurna, tapi sedarkah bahawa dia sedang berusaha melengkapkan diri agar memuaskan hati kedua-dua Adam dan Hawa? Sedar, Adam juga punya kelemahan, tapi tidakkah jelas bahawa dia sedar yang tidak ada manusia sempurna? Sedia bersama-sama memperbaiki kelemahan diri?

Sedarkah lelaki, apabila alasan sama diberi utk ketiga kali, dia.. Dia rasa baik itu banyak membawa duka. . Jangan sampai masa baiknya hilang entah ke mana, pergi tak kembali buat selamanya..

Ya Allah, semoga kau waraskan akalnya..

16 comments:

lemonade said...

hmmm, konflik percintaan nmpaknye ni. patutpn nk jd playgirl. eh, jangan... jangan...

aieOreo said...

tak semua yang kita nampak insan lain nampak..
lain mata lain pandangannya..
yang kita mampu cuma jujur dan terus memperbaiki diri kita..

maCy said...

lemonade : it happened for the 2nd time.. 3rd person said the same thing.. alasan sama.. sday..

aieoreo : trime kasih.. semoga hati ni segera tenang kembali..

hans said...

uish
terkejut aku tgok pic tu
sabar la banyak2

maCy said...

hans.. thx! atleast wt maC gelak la sikit arini bce ur cmment.. insyaAllah :)

zAiD said...

gud person with a gud person..insyaAllah..
mac jgn la riso..mnde ne sume dugaan..nk tgk awk ley thn ke x godaan setan 2..klo ati 2 xtguh..msti yg 1st 2 pn da hanyut da..
sbb gul ne pd dsrnye sifat dy,mberi spnohnyer..so,klo xde bts2 yg mcm awk pgg skg,msti da terbagi sume ape yg laki 2 nk..

maCy said...

zaid.. thx.. then am i doin the right thing?
sday.. sgt sday.. but thx! really help :)

zAiD said...

yup..u r doin juz ryte..
sdey 2 mmg la..but,its da best ryte..
jgn tlalu ikt prsaan smpi dnding yg elok tbine 2 rntuh abes sume..nk runth sng..nk bine smule 2,amat2 ssh..ble ati ne da kne ikat ngn setan,kdg ble da ase cm kte da taubt,tp still thinking bout it..yla,kte ne xprfect ryte..
so,gud 4 u 2 b on da gud side..dont let urself taken away..:)

syami said...

adik...
awk nngis sy nngis..
dont worry dik, u will get 'yusuf' if u be 'zulaikha'....AND im sure u are..

always pray the best for you. bangun dik!
u deserve the best, not those who is weak in ad-deen...
biar cinta kita mampu wat kita kejar syurga..
kita kejar syurga ya? jom...

**sya syg adek**

cik D~ said...

kita pohon kekuatan, Allah beri kesulitan utk jadikan kita kuat.
kita pohon keteguhan hati, Allah beri masalah utk diatasi.
kita pohon keyakinan, Allah beri ujian utk mantapkan iman & jiwa.
kadangkala kite x dpt ape yg kite nak, TAPI kite sentiase dpt ape yg kite PERLUKAN.... =D

.... sbg org yg dah ade pengalaman..(haha) sabar byk2..mmg amek mase nk pulih..tp xpe..membe sekeliling byk..cubela bace balek mesej@doa yg ko pena bg kt aku dlu..dlu kt doa 2 aku prasan 1 perkara..yg kite ade Dia~
sekian, terima kasih..
(senyum2!! hihi)

aNoZ said...

nice words. i like single bit of it.. hmm... ada mslh dlm percintaan ke skang? huhu

maCy said...

kak sya : awk wt saye ngs lagiiii:((

cik D : thx lot.. tu lah.. time daya down, maC mmpu nak support, tp ble dah rase sndri.. sumenye sgt sakit.. btul juga, mgkn Allah tak bg apa yg nak tp dia bg apa yg diperlukan.. syukran :))

anoz : ape yg nice? um.. agk la.. tp dah cool skt.. tp kdg2 agk gila jugak.. huhu

sugar2 kapas strawberry said...

sbrla humaira..huhu
cik cotton pnh dikecewakn...
ngn alasan hmpir sama "awk terlalu baik utk sy"

rsa nk sepak je..huhu..
now single is my attitude..
jodoh tu x cepat xlmbt..
sume da tertulis di luth mahfuz..

p/s:yunk asal ye sy tgl ur blog not in my list lg..huhu???
any error?
;)

maCy said...

hum.. tu lah pasalnye.. agknye mmg ade tips kot gne alasan tu.. ki3
jgn sepak, i mean jgn sepak skali.. due kali xpe.. haha ;p

insyaAllah, dia dh atur yg tbaik utk kte :)

bdw, sal 2.. maC da follow blk ^^

Anonymous said...

Ya, tak boleh dinafikan lagi, dia memang baik :)

MATAHARI said...

bye.