Wednesday, October 26, 2011

dear ex : quote

Assalamualaikum.



Dear ex, just because I'm nice to you, doesn't mean I want you back. Sincerely, I'm just a nice person.

Just quote.
Nothing to do with personal life.
I once, create a signature.
A combination of two names.
But it was in the past, currently I'm too busy falling in love with my summer <3

Wednesday, October 19, 2011

Pandang Pertama

Assalamualaikum.

Pandangan pertama. Perempuan mudah jatuh cinta dengan apa yang mereka dengar, sedangkan lelaki mudah jatuh hati pada apa yang mereka lihat. Tapi itu sebenarnya bukan apa yang mahu dibicarakan kali ini. Tetapi berkenaan dengan pandang pertama atau kata lainnya, first impression.


Dibaca dari satu teratak yang sering saja membawa maCy ke laman pemikiran di luar kotak, kali ini mencuri sedikit isi dengan penulisan dan perkongsian yang dasarnya sama tapi berbeza cungkilan ideanya.

Dipetik dari sana, "Segala macam benda dan pakai, tak lebih dari wasilah kehidupan.  Jadi, jangan menghukum sebelum mengenal."

Sembilan ratus sembilan puluh sembilan kata setuju, kerana kata-kata itu ada benarnya. Kata mereka, luar cantik  dalam tak semestinya sama. Adakalanya fizikal luaran masih belum mampu menterjemah hakikat individu itu sendiri. Ada yang luarnya pakai mewah, tapi sebenarnya hutang mencekik darah. Adakalanya pakai sedang-sedang sahaja, tapi punya wang bulanan berjuta-juta.

Samalah dengan ilmu. Hatta yang berkopiah putih berjubah sama warna juga ada melakukan khilaf luar dari jangkaan minda. Pandangan pertama barangkali berkata hati lelaki ini pasti penuh ilmu di dada. Sedangkan adakalanya mereka juga punya miskonsepsi perihal agama. Maka usah mudah tunduk akur dengan sekali dengar cuma. Tangguklah ilmu di merata-rata usah dengar hanya dari satu punca.

Tapi yang harus dikata tapi dengan huruf besar, kata mereka, luar cantik dalam tak semestinya sama. Tapi, ibarat ubi kentang. kalau luarnya hitam berkulat, masakan ada yakin dalamnya penuh khasiat?

Tuntasnya, luar dalam perlu sama rata sama timbangannya. Apa yang penting, masing-masing perlu timba ilmu semahunya moga tak mudah percaya, moga tak mudah terpedaya.


Hidup ini jika asyik memandang khilaf yang lain,
diri sendiri terasa tak pernah tak benar walau sekali.
 Maka bersederhanalah.

dan terima kasih, AJ.

Monday, October 10, 2011

Undilah

Assalamualaikum.



maCy rasa dah ramai pun tahu tentang video ni. maCy first tengok video ni dari blog delarocha tak silap. I posted at my FB tapi tak sempat mahu post di sini.

I knew that some of us don't really like the video. Mungkin kerana lebih banyak pihak pembangkang berbanding sisi government. Tapi perlu admit sebenarnya memang ada banyak mesej tersirat, yang baik kita telan yang buruk kita recycle. 

Some people say they don't wanna vote at all. Tapi bagi maCy, satu undian pun penting untuk tentukan masa depan negara kita.

Ingatlah, walau apapun terjadi, Malaysia ini negara anda. Ia negara kita


Weeks without update.
Exam mode.